Laura Biagotti - Tempore Donna. Detta var min favorit genom högstadiet och delar av gymnasiet och jag använder den fortfarande av och till. Fruktigt blommig, kan bli tung om man inte är väldigt försiktig med applikationen kan jag tycka men jag älskar denna. Detta var total lyx för mig. Tror jag fick den i födelsedags present efter att jag gått och sniffat på den i butik ca 100 gånger. Har blivit ett par flaskor men även när jag nästan inte hade några egna pengar så var detta något jag sparade till. Älska denna parfym!
 
Toppnoter: ananas, mandarin, persika, citron. 
Hjärtnoter: Viol, Fresia, jasmin och liljekonvalj
Basnoter:  sandalträ, vanilj, mörk choklad, vetiver and cederträ. (kopierat och översatt från Fragantica.com)
 
DKNY - Be delicious. Här har jag 2 olika varianter. Dels Fresh Blossom samt Red Delicious
 
Red Delicious: Detta var den parfym jag gick över till när jag kände att det var dags att introducera något nytt efter Tempore Donna. Det är en söt parfym, fruktig men inte tung. Den dunstar ganska fort men kvar dröjer sig fruktig ton på min hud som är precis märkbar - precis som jag vill ha det. Jag vill verkligen inte att det ska märkas att jag har parfym, det ska bara anas.
 
Red Delicious mixes the notes of champagne, lychee, raspberry, apple, rose,
amber, musk and vanilla. (koiperat från fragrantica.com)
 
Fresh Blossom köpte jag ganska direkt efter att den kommit ut på marknaden här då jag var upp över öronen kär i red delicious men tyckte att den var lite väl söt till sommaren. Då fick det bli den lättare Fresh Blossom, som fortfarande är söt men inte lika tydligt.
 
"En blandning av mousserande grapefrukt, svarta vinbär och solkysst aprikos möter ett blommande hjärta av skir liljekonvalj och rosenblad, insvept i lysande jasmine. Ljust trä och mjukt läder får avsluta vår äpple sensation." (kopierat från kicks.se)
 
Det var här min samlig verkligen tog fart!
 
Nästa favorit var Diesel - Fuel for Life. Doftnoter: Topp: Svarta vinbär, hallon, rosépeppar Hjärta: Jasmin, indole Bas: Patchouli, mysk (kopierat från kicks.se). Här blir det kryddigare men fortfarande med en fruktig ton. Använde den flitigt i ett par månader men sen ledsnade jag faktiskt... Denna älskar jag att ha ibland men jag orkar inte med den dagligdags, tyvärr då det är underbar.  
 
Paco Rabanne - Black XS for Her. Detta har varit min vardagsparfym de senaste 3 åren eller så.
Denna är mer lättburen än Tempore donna och mindre söt. Denna är kryddig men samtidigt fräsch. LOVE! 
 
Toppnot: Pink Peppercorns, Cranberry, Tamarind Blossom. Hjärtnot: Black Violet, Cacao, Hellebore Rose. Basnot: Patchouli, Massoia Wood, Vanilla. (kopierat från kicks.se
 
Marc Jacobs - Oh Lola! Detta var en julklapp (överst på önskelistan de året). Åter en fruktig och blommig doft. Lätt och frisk och underbar. Denna bär jag helst på sommaren dock.
 
Toppnoterna öppnar med bubblande hallon och friska päron. Hjärtat är fyllt av blomstrande pioner, magnolia och cyklamen och i basen ligger runda, träiga noter av sandelträ och mjuk vanilj med tonkabönor. (kopierat från eleven.se)
 
Min senaste älskling är även den dyraste. Förra vintern så sniffade jag för första gången på Lancomes nya La vie est Belle och föll pladask. Denna fantastiska parfym doftar JAG. Blir lycklig när jag doftar på den och i april när jag var i NY köpte jag den äntligen! Hade lyckats få en miniflaska innan som jag rationerade när jag inte hade möjlighet att terrorisera parfymavdelningen i närmasta butik. Började nästan skämmas hur ofta jag "testade" den parfymen men kunde inte rationalisera ett köp av den när jag skulle till USA där den är MYCKET billigare.
 
Beskrivning från Kicks.se: La vie est belle är ett koncentrat av ren lyx, bestående av nästan 50 % naturliga råmaterial. Doftens stomme är byggd kring den dyrbara irisen medan noter såsom vanilj, päron och tonka bönor ger en aptitlig twist. Även Sambac Jasmin och tunisisk apelsinblomma har tillförts för att lyfta och ljusa upp blomnoterna.
 
Har utöver dessa parfymolja från The Body Shop "Madagascan Vanilla Flower" som även den används flitigt. Vanilj är lite av en genomgående doft genom allt. Den kryddiga sötman - I just love it. Det i kombo med jasmin som jag även notera är något som finns i de flesta av mina favoriter.
 
Jag botaniserar sällan bland parfymhyllorna, när jag väl gör det så har jag verkligen tröttnat på det jag har hemma, vanligtvis för att man kommit in i en ny fas i livet och vill ha en ny doft att associera det nya med. Doft är ju ändå väldigt kopplat till minnen.

Kommentera

Publiceras ej