Clinique har omformulerat sin storsäljare Superdefens SPF25 Daily Defense Moisturizer mot en med SPF 20.
 
Enligt Clinique ska skyddet i den nya versionen vara mer effektivt i att neutralisera UVA och UVB.
 
De har dessutom valt att krympa ner utbudet från fyra versioner (Oily, Oily combination, Dry combination samt Very Dry) till två (Oily to Oily combination och Very dry to Dry combination).
Jag som har växlat mellan Dry combination och Very Dry i den gamla formulan tycker att det känns bra att kunna få samma effekt med en burk - blir ju lite mer ekonomiskt då, speciellt eftersom detta är en otroligt dryg produkt. En burk räcker i ca 6 månader för mig, vilket är fenomenalt enligt mig.
 
Men hur är nu denna i jämförelse med dem förra versionen?
 
Det första jag noterar är att den är mer "geleig" i konsistensen mot den förra som är lite mer åt salva-hållet. Jag tror att det är detta som gör att den känns mer återfuktande tillskillnad från 25:ans återfettande formula.
 
Nu vill jag bara lägga till att det är väldigt små skillnader. Om jag inte gått in stenhårt för att verkligen jämföra dem är jag inte säker på att jag märkt så mycket.
 
Det känns också som att huden håller sig "plumpad" (svensk översättning på detta? Hjälp mig någon) längre.
 
Hur skillnaden i solskyddet är kan jag inte jämföra men tycker allmänt att det känns dumt att gå ner i skydd (även om det ska vara mer effektivt). Jag som inte bara använder denna utan även har en dedikerad solskyddsfaktor ovan på denna (blek och stolt) tycker att det känns konstigt att dra ner, oavett hur effektiv den kan tänkas vara.
 
Hur som är både jag och min plånbok glad över denna för den är härlig, och faktiskt snäppet bättre på att återfukta än sin föregångare.
 
4,5 av 5 (den får lite neddrag för att de inte fläskar på med mer solskydd!)

Kommentera

Publiceras ej